In alegerea carierei tu esti punctul de plecare. Ce stii sa faci cel mai bine si ce-ti place sa faci? Raspunsurile te vor ajuta sa identifici calitatile de care dispui. Majoritatea oamenilor incearca sa se adapteze „job”-urilor mediatizate. Firmele care angajeaza au de ales dintre multi candidati bine pregatiti.
Tu vei fi in mod real apreciat pentru un post aratand ca stii cine esti, ce poti oferi sau incotro te indrepti. Uneori este greu sa identifici un punct vulnerabil. Nimeni nu este in egala masura bun la toate. Daca doresti sa-ti imbunatatesti o capacitate, munceste cu tine. Va trebui sa sacrifici o parte din timpul tau pentru a-ti pregati inventarul personal.
Onestitatea si calitatea efortului in intocmirea inventarului constituie premisa pentru succes. Scrie-ti raspunsurile si concluziile la care ai ajuns pe un caiet permanent al gandurilor tale. Aceste date vor fi o resursa importanta pe masura ce continui in planificarea carierei si in activitatea de perfectionare. Stabilirea planurilor pentru viitor este o sarcina dificila in societatea noastra. Procesul de autocunoastere iti dezvaluie alternativele de succes, iti extinde paleta optiunilor. Asa poti avea convingerea ca te afli pe drumul cel bun.
Un inventar personal iti poate reliefa propriile abilitati, interese si atitudini si iti va defini punctele „tari”, dar si pe cele slabe. Care sunt principalele oportunitati si temeri in domeniul pe care te-ai axat? Care sunt partile tale tari si cum poti maximiza rezultatele obtinute pe baza lor, care sunt partile tale slabe si cum poti minimiza riscul ca acestea sa te impiedice in cariera?
Intern, parti tari, aspecte pozitive interioare care pot fi controlate si pe care le poti folosi in planificarea carierei:
- experienta profesionala;
- educatia, cumuland-o pe cea academica cu aceea dobandita la locurile de munca, prin programe de training;
- cunostinte solide in domeniul in care activezi;
- asa-numitele abilitati transferabile (comunicare, lucrul in echipa…)
- caracteristici personale (etica profesionala, auto-disciplina, rezistenta la stres, lucrul in conditii de presiune, creativitate, optimism, energie);
- contactele personale/reteaua de prieteni-cunostinte;
- implicarea sau interactiunea cu diverse grupuri sau asociatii profesionale.
Intern, parti slabe, aspecte negative interioare, controlate, pe care ai intentia de a le imbunatati:
- lipsa experientei profesionale;
- lipsa educatiei academice, orientata gresit in momentul alegerii sau lipsa educatiei specifice domeniului de activitate;
- lipsa obiectivelor personale, a auto-cunoasterii;
- abilitati personale scazute (leadership, interrelationare, comunicare, lucru in echipa);
- caracteristici personale negative (nivel scazut al eticii profesionale, lipsa disciplinei, a motivatiei, indecizie, timiditate, emotivitate).
Extern, oportunitati, conditii externe pozitive, necontrolabile, dar pe care le poti folosi in propriul avantaj:
- tendinte pozitive in domeniu, ce vor duce la crearea de noi locuri de munca sau posturi;
- oportunitati ce pot fi create prin cresterea nivelului educatiei;
- domeniul in care lucrezi are o dinamica ce necesita in mod special abilitati si cunostinte similare cu ale tale;
- schimbari geo-politice, polarizari economice;
- extinderea / cresterea calitativa a retelei interpersonale din care faci parte.
Temeri, conditii externe negative, necontrolabile, dar al caror efect il poti prevedea/evita:
- tendinte negative in domeniu, ce vor duce la diminuarea locurilor de munca;
- concurenta absolventilor/colegilor de facultate;
- concurenti cu experienta, abilitati si cunostinte superioare;
- concurenti cu abilitati de prezentare la interviuri superioare;
- concurenti cu CV-uri mai ample si impresionante;
- obstacole intalnite de-a lungul carierei (lipsa oportunitatilor, a educatiei potrivite, chiar a sansei);
- posibilitati reduse de avansare in domeniu, concurenta fiind acerba;
- posibilitati reduse de dezvoltare in domeniu, astfel incat scade „atractivitatea” din partea pietei si gradul de solicitare pentru recrutari;
- ai cunostinte si abilitati ce nu mai sunt necesare pietei;
- companiile nu intentioneaza cresterea numarului de angajati.
Stiai că...
Ziarul Pravda a fost infiintat la initiativa lui Lenin in anul 1912.
Pe fiecare pagina a site-ului vei găsi o noua curiozitate incredibila. Educa-te cu Util21.ro!